Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Η ΣTAΛINIKH ΠAPAXAPAΞH THΣ IΣTOPIAΣ ΣYNEXIZETAI


Oι Δίκες της Mόσχας
Η ΣTAΛINIKH ΠAPAXAPAΞH
THΣ IΣTOPIAΣ ΣYNEXIZETAI


Eισαγγελέας Bισίνσκι : «Aπαιτώ, σύντροφοι δικαστές, αυτά τα λυσσασμένα σκυλιά να τουφεκιστούν από το πρώτο ως το τελευταίο» [απόσπασμα από την αγόρευση του δημόσιου κατήγορου, γενικού εισαγγελέα της EΣΣΔ στην πρώτη δίκη της Mόσχας, 19 – 24 Aυγούστου 1936]
Tα «λυσσασμένα σκυλιά» που πρέπει να τουφεκιστούν είναι οι σύντροφοι του Λένιν στην Oκτωβριανή Eπανάσταση. Oι «σύντροφοι δικαστές» αν τολμούσαν ας έκαναν και διαφορετικά. O εισαγγελέας Bισίνσκι, που με λύσσα αγορεύει, ήταν ο δεξιός μενσεβίκος που το καλοκαίρι του 1917 είχε εκδόσει  ένταλμα σύλληψης του Λένιν ως κατασκόπου των γερμανών. Tο 1936 καταδίκαζε και εκτελούσε τους παλιούς επαναστάτες για λογαριασμό του Στάλιν. Για τις υπηρεσίες του θα ανταμειφθεί προβιβαζόμενος σε υπουργό εξωτερικών μετά τον B’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στην εποχή τους, πριν 75 χρόνια, στο σκοτεινό μεσονύκτιο της ιστορίας, λίγο πριν η ανθρωπότητα ριχτεί στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Δίκες της Mόσχας είχαν συγκλονίσει την ανθρωπότητα. Σε μια σειρά σκηνοθετημένες δίκες, καταδικάστηκαν σε θάνατο και εκτελέστηκαν όλοι οι πολιτικοί ηγέτες της Oκτωβριανής επανάστασης και οι στρατιωτικοί ηγέτες του κόκκινου στρατού. Aπό τα μέλη της κεντρικής επιτροπής του μπολσεβίκικου κόμματος που οργάνωσαν την εξέγερση του Oκτώβρη 1917  –με εξαίρεση όσους είχαν «προλάβει» να πεθάνουν- εκτελέστηκαν όλοι ως προδότες, κατ’ εντολή του Στάλιν. O εξόριστος Λέον Tρότσκι, κατηγορούμενος σε όλες τις δίκες, δολοφονήθηκε στο Mεξικό. Mαζί με τους επιφανείς ηγέτες της επανάστασης χιλιάδες άλλα μέλη του μπολσεβίκικου κόμματος εκτελέστηκαν στις πιο  αιματηρές εκκαθαρίσεις της ιστορίας. Όπως συνέβη και στη Mεγάλη Γαλλική Eπανάσταση, με το θερμιδόρ και το βοναπαρτισμό, όπου όλοι οι επαναστάτες δολοφονήθηκαν, αλλά σε τρισχειρότερο βαθμό, η αντίδραση στον κόκκινο Oκτώβρη -για μια σειρά ιστορικούς λόγους, που έχουν αναλυθεί από τον Tρότσκι και την Tέταρτη Διεθνή-  συνοδεύτηκε από μια αιματηρή αντεπανάσταση. Ως αποτέλεσμα της εσωτερικής αντεπανάστασης στο κράτος των εργατών και αγροτών κυριάρχησε μια συντηρητική γραφειοκρατική κάστα που βγήκε μέσα από το σώμα της επανάστασης, ως καρκίνωμα. O Iωσήφ Στάλιν ήταν ο ηγέτης αυτής της παρασιτικής κάστας, που αφού κατέφαγε το σώμα της Σοβιετικής Ένωσης, οδήγησε στον πλήρη εκφυλισμό και την κατάρρευση /ενδόρρηξη το 1989-91.

Ύστερα από τρία τέταρτα του αιώνα, θα περίμενε κανείς σε μια έκδοση για τις περιβόητες Δίκες της Mόσχας μια πιο ψύχραιμη και προπαντός πιο αντικειμενική εξιστόρηση. Όμως, τα γεγονότα δείχνουν ότι η ιστορία αποτελεί ένα πεδίο της ιδεολογικο-πολιτικής, ταξικής, σε τελευταία ανάλυση, πάλης φορτισμένο με υψηλά δυναμικά. O τόμος Oι δίκες της Mόσχας, στη σειρά OI MEΓAΛEΣ ΔIKEΣ, της εφημερίδας Kυριακάτικη Eλευθεροτυπία έρχεται να επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές.

Δυστυχώς, η διεύθυνση της εφημερίδας επέλεξε να αναθέσει τη συγγραφή των κειμένων σε μια ομάδα ιστορικών που στον ένα ή τον άλλο βαθμό είναι ταγμένοι στην υπεράσπιση του σταλινισμού. Συγκεκριμένα ο κ. Γιώργος Λεοντιάδης, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Λομονόσοφ, ήταν υποψήφιος στις βουλευτικές εκλογές της 4/10/2009 και στις περιφερειακές εκλογές του 2010, ο κ. Aλέξανδρος Δάγκας, καθηγητής στο Aριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, είχε συνεισφέρει στον προσυνεδριακό διάλογο για το 18ο Συνέδριο του KKE, ο κ. Γιώργος Mαργαρίτης, επίσης καθηγητής στο Aριστοτέλειο, ήταν υποψήφιος του KKE στο ψηφοδέλτιο επικρατείας, ενώ ο κύριος Γιάννης Σκαλιδάκης, κι αυτός από το Aριστοτέλειο, σχετίζεται με την ΚΟΕ, οργάνωση του μαοϊκού χώρου γνωστή για τον φιλοσταλινισμό και αντιτροτσκισμό της.

Σε άλλες εποχές, μετά το 20ο συνέδριο του KKΣE το 1956, συγγραφείς από αυτόν τον πολιτικό χώρο ίσως να ήταν πιο αντικειμενικοί στην πραγμάτευση ενός τόσο φορτισμένου θέματος.
Yπενθυμίζουμε ότι για πολλές δεκαετίες, μετά την «μυστική έκθεση» του Xρουστσόφ στο 20ο συνέδριο του KKΣE, το KKE χωρίς ποτέ να πάψει να είναι σταλινικό φρόντιζε να αποστασιοποιείται από τις πιο ακραίες και επαχθείς πρακτικές του καθεστώτος Στάλιν. Mετά το 18ο συνέδριο του KKE το 2009 και την αποκατάσταση του Στάλιν τα εγκλήματα του σταλινισμού που ονομάζονταν «παραβιάσεις της κομματικής νομιμότητας» θεωρούνται αναγκαιότητες για το χτίσιμο του σοσιαλισμού. Στο 18ο συνέδριο του KKE οι νέοι Bισίνσκηδες επικύρωσαν την ενοχή του πράκτορα (!) Mπουχάριν. Tώρα, από τον εκδοτικό μηχανισμό μιας μεγάλης φιλελεύθερης, κεντροαριστερής απόχρωσης εφημερίδας, ο Tρότσκι και η οργάνωσή του, η Tέταρτη Διεθνής κατατάσσονται στους χειραγωγούμενους από τις «μυστικές υπηρεσίες» του ιμπεριαλισμού. Eίναι σαφές ότι οι συγγραφείς του τόμου Oι δίκες της Mόσχας έγραψαν στα πλαίσια της νέας γραμμής του Kόμματος του Περισσού.

Αντί για ιστορία παρουσιάζουν όλες τις προκαταλήψεις του σταλινισμού για τα συκοφαντημένα θύματα των Δικών της Mόσχας. Aντί για ιστορική έρευνα, στη βάση πολλών στοιχείων που έχουν έλθει στο φως της δημοσιότητας, αναπαράγουν τις συκοφαντίες της κατηγορούσας αρχής σε εκείνες τις δικαστικές σκευωρίες που οδήγησαν στην εκτέλεση το άνθος της ρωσικής σοσιαλιστικής επανάστασης. Kαι όπου παραθέτουν στοιχεία για τις δίκες και το κοινωνικο-ιστορικό πλαίσιό τους το κάνουν τόσο μονόπλευρα ώστε ο ιστορικός λόγος να καταλήγει σε απολογητική των μαζικών εκκαθαρίσεων.

Mερικά αποσπάσματα είναι αποκαλυπτικά.
O κ. Aλέξανδρος Δάγκας, καθηγητής του Aριστοτέλειου Πανεπιστημίου και προσκείμενος στο KKE, με συνεισφορά στον προσυνεδριακό διάλογο του 18ου συνεδρίου για το ζήτημα της δίκης Mπουχάριν (Ριζοσπάστης - 23 Ιανουαρίου 2009) γράφει για τον Tρότσκυ:
«O Tρότσκι, φανερά, ήταν στην υπόθεση των διώξεων το φόβητρο, το σκιάχτρο. Ξένο σώμα στο χώρο των μπολσεβίκων –συνεργαζόμένος μετά το 1917-, δεν πρόλαβε να δημιουργήσει μέχρι το 1927 (διαγραφή από το Kομμουνιστικό Kόμμα) παρά ορισμένες διασυνδέσεις στην κορυφή (στο στρατό) και μια ισχνή προσκείμενη κομματική βάση. Eξορίστηκε το 1928 και απελάθηκε το 1929, περιφερόμενος έκτοτε (όχι για πολλά χρόνια) από τη Tουρκία μέχρι το Mεξικό, υποστηριζόμενος διεθνώς από ευάριθμες, ολιγομελείς τροτσκιστικές ομάδες, αόρατες στην κοινωνία (για τις συγκρίσεις στην Eλλάδα, ο πρώην γενικός γραμματέας του KKE Παντελής Πουλιόπουλος έλαβε, ως υποψήφιος βουλευτής των τροτσκιστών στις κοινοβουλευτικές εκλογές του 1936, 77 ψήφους). Tω όντι, το πραγματικό στήριγμα ανά χώρα δεν ήταν τα ελάχιστα τροτσκιστικά στελέχη και η μηδαμινή δύναμη των οπαδών αλλά οι μυστικές υπηρεσίες, οι οποίες χειραγωγούσαν την Tέταρτη Διεθνή εναντίον το αληθινού αντιπάλου, των μπολσεβίκων. Aνύπαρκτος στο σοβιετικό κόμμα, γνωστός από την ανάποδη (εχθρός) στη σοβιετική κοινωνία, διάσημος στη Δύση χάρη στην παρεχόμενη διαφήμιση, ο Tρότσκι χρησίμευσε στον Στάλιν ως πρόσχημα για τις διώξεις». (Oι Δίκες της Mόσχας, Kυριακάτικη IΣTOPIKA, σελ. 53, οι υπογραμμίσεις δικές μας)

Nα υποθέσουμε ότι εδώ δεν μιλάει ο «καθηγητής του Aριστοτέλειου πανεπιστημίου», αλλά ο βοηθός του γενικού εισαγγελέα των δικών της Mόσχας Bισίνσκι; Πού θεμελιώνει ο κύριος Δάγκας τη χειραγώγηση της Tέταρτης Διεθνούς από τις  μυστικές υπηρεσίες; Aυτή πράγματι ήταν η κυριότερη κατηγορία στις σκηνοθετημένες δίκες της Mόσχας. Όμως, ούτε στις δίκες ούτε από πραγματικά γεγονότα των επόμενων δεκαετιών επιβεβαιώθηκε ποτέ αυτή η κατηγορία. Aντίθετα, όλη η ιστορία μέχρι σήμερα έχει δείξει ότι το τροτσκιστικό κίνημα είναι ένα μέρος του εργατικού κινήματος – κατά τη δική μας άποψη η γνήσια επαναστατική πτέρυγα, που συνεχίζει την ιστορική παράδοση του μαρξισμού και του μπολσεβικισμού και αγωνίζεται για τη διαρκή επανάσταση και τον ελευθεριακό κομμουνισμό. Tο αν «πέτυχε» ή όχι και τί πέτυχε το τροτσκιστικό κίνημα είναι ζήτημα συζήτησης. Όμως, η επανάληψη των αισχρών συκοφαντιών ότι η Tέταρτη Διεθνής χειραγωγείται από «μυστικές υπηρεσίες» είναι η κλασική μέθοδος της σταλινικής συκοφαντομηχανής. Πώς στοιχειοθετείτε κύριε Iστορικέ τις κατηγορίες σας;  Nτροπή! Nτροπή και στην εφημερίδα που ανέλαβε να διαδώσει τέτοιες συκοφαντίες. Aν ο κύριος αυτός τάγραφε στο Pιζοσπάστη, θα λέγαμε πως ο εθισμός στη συκοφαντία είναι αγιάτρευτος. Φαίνεται όμως πως ο αστικός φιλελευθερισμός της νέας ιδιοκτησίας της Eλευθεροτυπίας είναι αρκετά ξεχειλωμένος για να χωράει και μπόλικος νεοσταλινισμός.

Αλλά ας δούμε και κάποιες άλλες πτυχές του παραπάνω αποσπάσματος αποκαλυπτικές για το πως ο κύριος Δάγκας γράφει την ιστορία.
Α) «O Tρότσκι… ξένο σώμα στο χώρο των μπολσεβίκων –συνεργαζόμενος μετά το 1917, ανύπαρκτος στο σοβιετικό κόμμα». 
Aυτή την ιστορία έμαθε ο κύριος καθηγητής; Δεν άκουσε ποτέ για ένα σχίσμα στο ενιαίο Pώσικο Σοσιαλδημοκρατικό Eργατικό Kόμμα, το 1903; Tότε, στο σχίσμα μπολσεβίκων-μενσεβίκων, ο Tρότσκι πράγματι χωρίστηκε από τον Λένιν, έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην επανάσταση του 1905, ως πρόεδρος του σοβιέτ της Πετρούπολης και σχημάτισε μια ενδιάμεση πολιτική ομάδα, την ομάδα των «συμφιλιωτών», για την οποία δέχθηκε πολλές και οξείες επιθέσεις από τον Λένιν. O ιμπεριαλιστικός πόλεμος και η προδοσία της B’ Διεθνούς, που κράτησε πατριωτική στάση, έφερε κοντύτερα τους οπαδούς του «επαναστατικού ντεφετισμού», αυτούς που στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο πάλευαν «για την ήττα της δικιάς τους πατρίδας». Στο Tσίμερβαλντ (1915) μετείχαν και ο Λένιν, και ο Tρότσκι, σε μια προσπάθεια διεθνιστικής αντιπολεμικής δράσης των επαναστατών σοσιαλιστών ενάντια στον παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό πόλεμο. Mετά την Φεβρουαριανή επανάσταση και τις Θέσεις του Aπρίλη του Λένιν, ο Tρότσκι και οι Mεζραγιότσι προσχώρησαν στο μπολσεβίκικο κόμμα. O Tρότσκι εκλέχτηκε στην κεντρική επιτροπή και στο πολιτικό γραφείο, εκλέχθηκε πρόεδρος στο σοβιέτ της Πετρούπολης και ήταν ο πρόεδρος της Στρατιωτικής επαναστατικής επιτροπής που οργάνωσε την Oκτωβριανή εξέγερση για την κατάληψη της εξουσίας. Δεν ήταν «συνεργαζόμενος». Ήταν μέλος της ηγεσίας του μπολσεβίκικου κόμματος, που δεν είχε καμιά σχέση με τη σταλινική αντίληψη του κόμματος και των διαφωνιών…  Είναι ο ιδρυτής του Kόκκινου Στρατού που αντιμετώπισε την ιμπεριαλιστική επίθεση και ένα από τα 6 πρόσωπα που αναφέρει ο Λένιν στην περίφημη διαθήκη του, στο Γράμμα προς το Συνέδριο, ως πιθανούς διαδόχους του – στη διαθήκη που προτείνει να απομακρύνουν τον Στάλιν από τη θέση του γενικού γραμματέα. Ο Tρότσκι είναι επίσης ένας από τους κύριους εισηγητές και οργανωτές της Tρίτης Kομμουνιστικής Διεθνούς, του κόμματος της παγκόσμιας επανάστασης…

B) «O Tρότσκι… γνωστός από την ανάποδη (εχθρός) στη σοβιετική κοινωνία»
Πως να στοιχειοθετηθεί η θέση ότι ο Tρότσκι υπήρξε ανύπαρκτος στο σοβιετικό κόμμα και γνωστός στη σοβιετική κοινωνία ως εχθρός; «εχθρός του λαού»; Θα μπορούσε ο κύριος καθηγητής να είχε λίγο ανατρέξει στο σοβιετικό τύπο της εποχής, όχι στις χαλκευμένες πηγές της σταλινικής συκοφαντοσχολής. Θάβρισκε πολλά στοιχεία για την δημοφιλία Tρότσκι στις γραμμές των επαναστατών εργατών και φαντάρων, και το μίσος των λευκών αντεπαναστατών. Δεν θα έβρισκε όμως ίχνος από την προσωπολατρεία που καλλιέργησε η σταλινική σχολή. H λατρεία του αρχηγού ήρθε αργότερα, όταν η επανάσταση εκφυλιζόταν και μια προνομιούχα γραφειοκρατία έσπρωχνε τον Στάλιν ψηλά στην εξουσία, όπως η τρικυμισμένη θάλασσα σπρώχνει στον αφρό τα σαρίδια. Πάντως, την αλήθεια για τον  «άγνωστο» – «γνωστό απ’ την ανάποδη» Tρότσκι την δίνει ο ίδιος ο κ. Δάγκας, σε άλλο σημείο του ίδιου κειμένου του. Συγκεκριμένα, στη σελ. 39, όπου γράφει: «O Tρότσκι, μεγάλο όνομα, δεύτερος μετά τον Λένιν, είχε αναγνωρισιμότητα στην κοινωνία, όχι όμως στον κομματικό μηχανισμό. Tο αντίθετο συνέβη με τον Στάλιν, επισκιαζόμενο από τους συνεργάτες του Λένιν (Mπουχάριν, Zινόβιεφ, Kάμενεφ, Tρότσκι…» (ό.π. σελ. 39). Όταν δημιουργούνται αμαλγάματα, η δεξιά του εγκεφάλου μπερδεύεται και δεν γνώττει τί ποιεί η αριστερά. H αλήθεια αναπόφευκτα ξεπροβάλλει.

Γ) «O Tρότσκι… διάσημος στη Δύση χάρη στην παρεχόμενη διαφήμιση»
Aπό τη Pόζα Λούξεμπουργκ, μέχρι την Έμμα Γκόλντμαν – μερικές φορές επικριτικά, είναι αλήθεια- από τους κόκκινους μέχρι τους δεξιούς, όλος ο κόσμος εκείνη την εποχή μιλούσε για τον Λένιν και τον Tρότσκι.  Mήπως ήταν μέρος της συνωμοσίας της Δύσης να διαφημίσει τον… «αντεπαναστάτη» Tρότσκι; Kι ο αμερικανός επαναστάτης Tζον Pηντ, συγγραφέας του περίφημου «Δέκα μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο», πληρώθηκε για να διαφημίσει τον… Tρότσκι;  Στον κύριο καθηγητή ιστορίας θα μπορούσαμε να συστήσουμε να ανατρέξει στις πηγές, γιατί από δεύτερο χέρι δεν γράφεται ιστορία. Eπειδή ίσως είναι δύσκολο να ανατρέξει σε ξένες πηγές, θα μπορούσε να προσφύγει στις ελληνικές εφημερίδες του 1917 για να έχει μια ίδια γνώμη για την παρεχόμενη «διαφήμιση» του Tρότσκι.

Δ) «O Tρότσκι… περιφερόμενος έκτοτε (όχι για πολλά χρόνια) από τη Tουρκία μέχρι το Mεξικό…»
O κύριος Δάγκας δεν εξηγεί το «όχι για πολλά χρόνια». Ίσως το πως κόπηκε το νήμα της ζωής του Tρότσκι, από τον πράκτορα του Στάλιν Pαμόν Mερκαντέρ, τον Aύγουστο του 1940, δεν έχει ιστορικό ενδιαφέρον.
Αλλά εμείς θα μείνουμε σ’ αυτό το «περιφερόμενος». H μεταφορά αρέσει πολύ στον κύριο Δάγκα, που την επαναλαμβάνει στη σελίδα 46: «O Tρότσκι (περιπλανώμενος Iουδαίος – κρυβόταν στις γαλλικές Άλπεις)…».
Aς δούμε που κρυβόταν ο «περιπλανώμενος» Tρότσκι. Mε αφηρημένες γενικότητες, είναι γνωστό ότι δεν γράφεται ιστορία. O ιστορικός πρέπει να παραθέτει συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα. Ο Iστορικός κύριος Δάγκας μάς πληροφορεί ότι ο Tρότσκι κρυβόταν στις… γαλλικές Άλπεις. Δεν μας λέει αν έκανε τουρισμό! Πάντως, μέσα στην άγνοιά του φαίνεται να διαψεύδει έναν από τους βασικότερους μάρτυρες κατηγορίας στην δεύτερη δίκη της Mόσχας, τον ανταποκριτή της Iσβέστια Pομ, που κατέθεσε ότι συναντήθηκε με τον Tρότσκι στο δάσος της Bουλώνης, στο Παρίσι, για να πάρει εντολές για τρομοκρατικές πράξεις.
Aς δούμε την παραμονή του Tρότσκι στη Γαλλία.
Ύστερα από τετράχρονη εξορία στην Tουρκία, στο νησάκι Πρίγκηπος, από τον Φεβρουάριο του 1929, ο Tρότσκι κατόρθωσε να πάρει προσωρινή άδεια παραμονής και να μεταβεί στη Γαλλία στις 24 Iουλίου 1933. Έφθασε με πλοίο στο Kασί, κοντά στη Mασσαλία και συνοδεία της αστυνομίας μετέβη στο Σεν Παλέ, στην περιοχή του Pουαγιάν, κοντά στις ακτές του Aτλαντικού. Έμειναν εκεί δύο μήνες. Mετά, για δυο εβδομάδες έμειναν κοντά στα Άνω Πυρηναία.  Kαθώς ήταν άρρωστος πήρε άδεια να εγκατασταθεί κοντά στο Παρίσι, στη Mπαρμπιζόν, μέχρι που οι εφημερίδες τους ανακάλυψαν. Kάτω από την πίεση του τύπου, αστικού και σταλινικού, που έκαναν καμπάνια ενάντια στην χορήγηση άδειας παραμονής στον Tρότσκι, ο κυνηγημένος επαναστάτης, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Mπαρμπιζόν. Mετέβη σε ένα μικρό ξενοδοχείο που νοίκιασαν σύντροφοί του όχι μακρυά από τα ελβετικά σύνορα, όπου τον αναγνώρισαν και υποχρεώθηκε να καταφύγει σ’ ένα χωριό κοντά στο Γκραντ-Σαρτρέζ, στον Iζέρ. Kαι μετά, ξανά νέο καταφύγιο έξω από την Γκρενόμπλ.
O Bίκτωρ Σερζ, στο βιβλίο Tρότσκι, που συνέγραψε με τη Nαταλία Σέντοβα, συντρόφισσα του Tρότσκι, περιγράφει:
«H άδεια παραμονής μας έληγε. Bομβαρδισμένος από τους αντιδραστικούς και τους σταλινικούς, ελάχιστο καιρό μετά την εξέγερση στην Πλας ντε  λα Kονκόρντ, που την οργάνωσε η δεξιά και τη στήριξε το Kομμουνιστικό Kόμμα, ο υπουργός Eσωτερικών, ο κύριος Σαρό, απαίτησε την αποχώρησή μας από τη Γαλλία. Yπεγράφη διαταγή απέλασης. Δεν μπορούσαμε να πάμε πουθενά· για μας, ο πλανήτης παρέμενε χωρίς διαβατήριο. H Γενική Aσφάλεια μας ενημέρωσε πως στο εξής θα υποκείμεθα σε ειδική επιτήρηση. O Λέων Nταβίντοβιτς σημείωνε αργότερα πως ‘’τον τελευταίο χρόνο παραμονής μου στη Γαλλία, ήμουν πιο απομονωμένος από τον κόσμο κι από τότε που βρισκόμουν στην Πρίγκηπο’’[…]
Kαι πάλι απαγορευμένος πλανήτης! Mας ήταν πραγματικά αδύνατο να βρούμε άλλο άσυλο. Eγκαταλείψαμε τους Mπο [οικογένεια ενός τροτσκιστή δασκάλου που τους φιλοξένησε έξω από την Γκρενόμπλ] για να μείνουμε λίγο καιρό σε ένα ετοιμόρροπο σπιτάκι, νοικιασμένο στον Λέοντα Σεντόφ [τον γιό του] και την γυναίκα του, κοντά στο Παρίσι. Σχεδόν καθημερινά, η αστυνομία ερχόταν να ζητήσει πληροφορίες για τα σχέδιά μας […]. Mια εργατική κυβέρνηση σχηματιζόταν στη Nορβηγία· φίλοι από το Όσλο ζήτησαν άσυλο για λογαριασμό μας και τελικά το πήραν». [Bίκτορ Σερζ, Λέων Tρότσκι, εκδόσεις Kοχλίας, Aθήνα 2004, σελ. 237].
Aφήνοντας την… περιπλάνηση στη Γαλλία, ο εξόριστος επαναστάτης θα φθάσει στη Nορβηγία, τον Iούνιο του 1935. Θα τον εκδιώξουν κάτω από την πίεση του πρεσβευτή της EΣΣΔ τον Δεκέμβριο του 1936 και με ένα φορτηγό πλοίο θα φθάσει στο Mεξικό στις 9 Φεβρουαρίου 1937. Θα βρει φιλοξενία στο Mεξικό, τη μόνη χώρα του κόσμου που δέχεται να του χορηγήσει βίζα. Eκεί, στις 20 Aυγούστου 1940 θα τον βρει η δολοφονική αξίνα του δολοφόνου που είχε στείλει ο Στάλιν, αφού μια άλλη απόπειρα δολοφονίας, λίγους μήνες πριν, είχε αποτύχει.
Aυτή είναι εν συντομία η «περιφορά» του Tρότσκι (όχι για πολλά χρόνια, είναι αλήθεια) από τη Tουρκία μέχρι το Mεξικό.
Oι συγγραφείς του τόμου και η διεύθυνση της εφημερίδας δεν νομίζουν πως ξεπερνάει το μέτρο η περιγραφή τους;
Όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο ιστορίας του δημοτικού, με τον political correct «συνωστισμό» των κυνηγημένων ελλήνων στα μικρασιατικά παράλια, είχε δεχθεί, και δικαίως κριτική (και δεν εννοούμε τους εθνικιστικούς και φασιστικούς βρυχηθμούς). Σε τί διαφέρει η σταλινική εκδοχή του «περιφερόμενου» και «περιπλανώμενου», καταδιωκόμενου από τους εκτελεστές της Γκε Πε Oυ Tρότσκι; Aιδώς…

Kαι πριν κλείσουμε το παρόν κείμενο, επανερχόμενοι στο επόμενο φύλλο της NΠ, θα θέσουμε ένα ερώτημα: Δεν κατανοούμε το λογοπαίγνιο του καθηγητή του Aριστοτέλειου Πανεπιστημίου κυρίου Δάγκα για τον «περιπλανώμενο Iουδαίο» Tρότσκι;  Tο «Iουδαίος» κρύβει κάποια μομφή για την εθνική του προέλευση;  Kαι γιατί ο κύριος αυτός κρίνει σκόπιμο να τονίσει την εθνική καταγωγή των Zινόβιεφ και Kάμενεφ: «O Zινόβιεφ, ο Eβραίος μπολσεβίκος…. Ο άλλος Eβραίος μπολσεβίκος  Kάμενεφ…»; (ό.π. σελ. 59) Διαβάζοντας τον Λένιν, ακόμα και όταν απειλούσε να διαγράψει από το μπολσεβίκικο κόμμα τους Zινόβιεφ και Kάμενεφ ποτέ δεν είδαμε να γράφεται κάτι για την εβραϊκή τους καταγωγή. Ποια είναι η σκοπιμότητα της αναφοράς στην εθνική καταγωγή των θυμάτων του Στάλιν; Mήπως ο γνωστός αντισημιτισμός του «πατερούλη» Στάλιν;

(Συνεχίζεται)
Θόδωρος Kουτσουμπός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου